2008-10-20

Mycket som händer

Bloggen har kylts ner i några veckor på grund av jobb (debattsidan). Men några snabba kommentarer:

Jag har läst Grönings bok om Mona Sahlin. Oj, oj, oj. Gröning har rätt i att människor antingen hatar eller älskar Sahlin. Konflikterna inför valet, inte minst inför EU-valet, blir spännande att följa. Samtidigt lämnar hela Sahlin-sossekonflikter-frågan en bitter eftersmak. Sahlins politik har jag själv tjatat om och kritiserat i flera år. Men många av hennes kritiker är osunt besatta över Sahlin som människa; över vad hon har på sig, huruvida hon är en osäker människa eller inte, vad hon sagt om sin familj etc. Det är smått obehagligt. 

I Uppsala ser man väldigt gamla människor, kvinnor i pakistanska dräkter och kvinnor med ursprung i Mellanöstern cykla i stan. Det gör man aldrig i centrala Stockholm. 

Marcus Birro-Katrin-bråket har jag följt lite. Två starka personligheter. Orden kommer ut snabbt. Ibland lite väl snabbt

7 kommentarer:

roberth sa...

Det största problemet med Mona är att hon inte har kompetensen för jobbet hon ska utföra. Skulle hon bli statsminister då skäms jag. Om en person som fifflat otaliga gånger brytit mot lagen blir statsminister då kan man undra. Dessutom att folk hatar henne är inte konstigt dummare människa har jag sällan skådat!

Anonym sa...

Beror nog inte på något konstigare än att Uppsala är lugnare att cykla i än centrala Stockholm.

sakine sa...

Staffan jamen här i Stockholm ser du inte ens annat än vältrimmade stockholmare på cykelvägarna i närförort!

sakine sa...

Roberth, jag tror ifs inte att hon är korkad. Och visst spelar personligheten roll för vad vi tycker om politiker.
Men när alla fixerar sig vid Mona som person faller politiken bort. Även om jag inte är sosse gillar jag det inte. Dessutom drabbas kvinnliga politiker mer av det här.

"Skyll dig själv" är lätt att ta till mot en politiker som alltid har blottat sitt privatliv. Men jag vill ändå inte lägga hela skulden på personen i fråga. Det finns också en omgivning som älskar att gotta sig i privata detaljer.

roberth sa...

Sakine om Mona inte är korkad så gör hon ett bra jobb att verka det i vilket fall! Blottat sitt privatliv? 98 obetalda parkeringsböter, struntat i att vara med i facket, handlat en massa på kort hon inte fick osv osv osv i min bok är det korkat!

Henrik Emilsson sa...

Förhoppningsvis går det att ta cykel från Midsommarkransen till centrum. Men jag har ju iofs ingen pakistansk folkdräkt på mig, men kanske en skånsk.

Anonym sa...

Fixerade eller inte. Ska man verkligen se mellan fingrarna på hennes privata affärer? Resan till Maritius var väl inte hennes smartaste drag? Hela människan är oseriös och min hud knottrar sig när hon kommer på tal. Och det var innan hon förklarade sitt avsky för svenskar och deras sorgliga traditioner. Jag tror föraktet för henne avspegler hennes förakt för många av dem hon säger sig företräda.
/Xenodork