2008-10-27

Berlin och lite annat

Jag ska till Berlin i några dagar över helgen, för första gången. Vad bör man göra, vad bör man undvika? Min tyska har aldrig varit felfri. Jag litar på att de kan engelska i Berlin. Eller turkiska. 

I övrigt: ännu ett vikariat på debattsidan är slut, nu frilansar jag bara. Skribenter har som vanligt varit fantastiska, stressande och oberäkneliga. Kvinnor skriver, generellt sett, färre debattartiklar än män. Och tackar oftare nej till att skriva. 

Jag funderar på att söka något udda extrajobb nu när jag har körkort. Fritidsledare kanske. Jag har en fin soffa numera och bor oförskämt bra jämfört med mina tidigare 24 kvm, och innan dess 16 kvm. 37 är så stort att jag inte orkar dammsuga hela lyan på en gång. 

I går diskuterades romernas situation på Agenda. En sak som jag la märkte till att den romska representanten, en kvinna, först sa att det är romernas syn på skola och utbildning som gör att så få romska barn går i skola. Sedan sa hon att det beror på det historiska förtrycket mot romer, och att föräldrarna till barnen därför inte litar på den svenska skolan. Det ligger kanske något i båda förklaringarna. Men oavsett orsaker; vad ska vi göra åt det? Uppmärksamma romernas historia i skolböckerna? Självklart! Ha kontakt med föräldrarna? Absolut. Men barnen ska gå i skolan. Jag är inte lite trött på att vi ser mellan fingrarna så fort det handlar om "deras" barn. Det gäller för övrigt alla barn till föräldrar från alla minoritetsgrupper. 

Apropå romer ska jag äntligen läsa ut Hans Caldaras bok I betraktarens ögon

9 kommentarer:

Victoria sa...

Berlin är hur trevligt som helst, där finns massor av historia. Flyger eller tar tåget till Berlin?

Johan Hedin sa...

Ja Berlin är grymt.... och billigt!

Om jag bara skall välja ett tips så blir det lite klyschigt; förintelse-konst-momumentet i centrala stan. Modernt och riktigt bra.

Anonym sa...

Saki:
"Vad bör man göra, vad bör man undvika?"

En sightseeing med hjälp av Stadtbahn är faktiskt ganska praktiskt.

Saki:
"Min tyska har aldrig varit felfri."

Vad var det jag sa (för 8-10 år sedan)? ...fusket på tyskprovet var ingen höjdare ;)

Anonym sa...

Tjena Saki!

I Berlin tycker jag framförallt du ska ta en tripp till numera övergivna Spreepark som ligger i centrala Berlin.

http://www.jornmark.se/places_intro.aspx?placeid=99&lang=

Här känner man onekligen
historiens vingslag. Och för den som är intresserad av gamla DDR:s historia är detta en kompletta upplevelsen miniatyr. En reseguide kan ju vara bra att ha i fickan:

http://www.svd.se/resor/guider/artikel_830289.svd

Pärlor:

http://www.expressen.se/resor/1.791284/15-parlor-i-berlin

Angående romer/zigenare så håller jag helt med dig. Det finns många andra grupper som ochså som haft det tufft historiskt sett men ändå lyckats mycket väl i skolan och arbetslivet. Dom måste nog släppa lite på det social trycket från gruppen och våga byta ut den vida kjolen mot arbetsbyxor.

Ha så trevligt i Berlin!

/Johan K

Johan K sa...

Hittade lite kul länkar om udda yrken:

http://bytnamn.blogspot.com/2008/08/ett-udda-yrke.html

http://www.katedral.vaxjo.se/ELEV/katapulten/katapulten_ny2/aktuellt03.html

https://www.flashback.info/archive/index.php/t-473758.html

Satsa på försäljning vet jag. AMS är fulla av sådana tjänster. Dessa kräver just plåten och ett leende på läpparna. Hoppas på lite bilder från Berlin

/Johan K

Marianne sa...

Om du gillar att gå på museum föreslår jag att du åker till förorten Dahlem och går på etnologiska. Makalöst, även om de första avdelningarna inte är så kul.

Eller förstås det enorma historiska, ganska nybyggt.

sakine sa...

Tack för alla tips!

RL, jag tänkte att svenska nationalister skulle ha lite koll på tyska... men jag fick ju ingen hjälp.

Charlotte W sa...

Håller med om Dahlemtipset. Mycket fint. Mitt favoritmuseum är annars filmmuseet i Potsdam, lite utanför stan. (http://www.filmmuseum-potsdam.de/)
Men så har jag också ett specialintresse av östtysk film.
I Kreuzberg hittar du folk att prata turkiska med. Men annars pratar unga berlinare i allmänhet gärna engelska. Kanske inte alltid i de östraste delarna av stan dock.

Anonym sa...

"Begrav mig stående" om romerna i östeuropa är också bra.