2007-12-14

EU och yttrandefrihet

Hax bloggade för ett tag sedan om EU:s tokiga syn på yttrandefrihet (direktlänk till Hax blogg fungerade ej, men ni ser inlägget där).

Jag var i Strasbourg i några dagar och fick några "svar" på hur våra parlamentariker röstat:

"Ja det där har jag nog röstat ja till! Vi har väl redan ett förbud i Sverige?"

"Oj, jag hoppas jag röstat nej, men jag vet inte"

"Det där vetefan...den i partiet som har hand om den frågan är inne på den tyska linjen, möjligt att man röstade för"

Finns det någon vettig länk till hur de röstar egentligen? Ingen verkar begripa något. Och om konstitutionen går igenom, när det råder oklarhet kring om EU:s lagar ska stå över svensk lag, börjar jag bli riktigt mörkrädd.

4 kommentarer:

Tomas sa...

Hur är det... "Ibland undrar man om man lever i ett land eller i ett skämt"?

Man får ta sig för pannan helt enkelt.

Anonym sa...

Finns det någon vettig länk till hur de röstar egentligen? Ingen verkar begripa något.

So what? ...det är ju bara politiker, dom har väl sällan begripit.

Och om konstitutionen går igenom, när det råder oklarhet kring om EU:s lagar ska stå över svensk lag, börjar jag bli riktigt mörkrädd.

Inte OM konstitutionen går igenom utan NÄR konstitutionen går igenom borde du skriva. ...detta är imo redan beslutat i olika 'intima samkväm'.

Själv har jag slutat vara 'mörkrädd', jag försöker istället fiffla så gott jag kan för egen del :)

sakine sa...

Tomas, jo...
Jag gillar ju EU till stor del, men på senare år har det spårat ur på en del områden.

Jag hamnade till råga på allt där som besökare på en debatt om subventioner för "världens bästa viner" (d v s de europeiska, som konsumenterna - fy fy - inte alltid väljer).

De sa nog ordet "traditions" i ungefär varannan mening.

RL, ja frågan är förstås när.
Och gissa om det låter roligare med fiffel och öl på heltid ;)

Hur kommer man dit?

Anonym sa...

RL, ja frågan är förstås när.

En av de få sakerna som skulle kunna stoppa alla dessa s k 'världsagendor', är t ex om en gigantisk skandal (typ Watergate x10) inträffade 1-2 veckor före det amerikanska presidentvalet, som banar väg för en tredje oväntad kandidat ...som inte lobbygrupperna har kontroll över.

Och gissa om det låter roligare med fiffel och öl på heltid ;)

Heltid är det inte, men kan jag undvika att deklarera 5% av min inkomst, så är jag iaf inte med om att pröjsa alla bidragssnyltare :D ...men öl är väl inte fiffel? ...det är ju hederligt köpt i Tyskland ;)

Hur kommer man dit?

Tja, jag har 20 min till tysklandsfärjan :o)