2012-03-13

Varför jag behövde duscha efter texten i DN Kultur

Jag twittrade kritik igår mot en text skriven i DN Kultur, av Catia Hultqvist. Det väckte en del frågor, så här kommer ett något utvecklat, om än sammanfattat, resonemang:

SD-filmen om hederskultur är innehållsmässigt inget att rycka på axlarna åt, även om avsändaren - kan man misstänka - knappast gjort filmen för att de bryr sig så oerhört mycket om offren för hedersförtryck. Det stör mig att debattörer lyfter fram filmen, som om det är något jätteintressant som hänt. Det stör mig att ett litet främlingsfientligt parti tillåts styra frågor om integration och hederskultur. Strunta i SD för ett ögonblick.

Vi är många som minns debatten för tio år sedan när Fadime mördades. Vi kallades rabiata, vi kallades för husnegrer. Fråga exempelvis liberalen Dilsa Demirbag-Sten eller socialdemokraten Tara Twana. Relativiserandet var utbrett, toppolitiker och regeringens utredare deltog aktivt i debatten för att misstänkliggöra feminister som berättade om det alla i dag känner till. Det har gått åt en hel del kraft åt att ändra en unken diskurs.

Därför är det fel att skriva som Hultqust gör:

"Skämt åsido – om man nu ska ta denna frågeställning på allvar är det ju faktiskt så att de som diskuterar ovanstående nästan uteslutande är samma personer som debatterar hedersproblematik."

Nej, kära. Svenska feminister som intresserat sig för genusdagis och begrepp som "hen" (ett ord jag gillar, för övrigt), har varit föga intresserade av hedersproblemet. Fråga feministen Maria Hagberg hur hon hånades och rasiststämplades när hon i Feministiskt initiativs styrelse försökte lyfta hedersfrågan. Exemplen är plågsamt många. Det är bra att hedersförnekare ändrar uppfattning. Men skriv inte om historien.

Hultquist fortsätter:

"Fadime kan om vi vill fortfarande delta i debatten, eftersom hennes tal i riksdagen finns bevarat på nätet:

”Det är inte min avsikt att peka ut någon syndabock utan jag vill hjälpa er att förstå hur och varför konflikter som dessa kan uppstå, både ur min egen synvinkel och ur min familjs. Men jag vill börja med att poängtera att kvinnoförtryck inte endast drabbar flickor från Mellanöstern utan att detta förekommer även bland många andra familjer, från andra delar av världen.”"

Det är självklarheter. Varför lyfta just detta citat? Alltså: Antingen tar man hedersproblematiken på allvar och kör en ärlig linje. Eller så försönar man ett svek.

Hultquist vill duscha när hon ser SD-kvinnornas film. Det är inte det enda man kan behöva en dusch efter. Sara Mohammad och alla andra kvinnorättskämpar har inte krigat i motvind i tio år för att vi skulle hamna i dessa låtsasdebatter med avstamp i landets största dagstidning.

17 kommentarer:

JohannaV sa...

Sakine:
"SD-filmen om hederskultur är innehållsmässigt inget att rycka på axlarna åt, även om avsändaren - kan man misstänka - knappast gjort filmen för att de bryr sig så oerhört mycket om offren för hedersförtryck. // Det stör mig att ett litet fjämlingsfientligt [sic] parti tillåts styra frågor om integration och hederskultur."

Jag vet om att det är lönlöst att försöka påverka Sakine om att vi sd:are faktiskt drivs av precis samma motiv som andra politiker: vi tror faktiskt att det parti vi röstar på är det parti som bryr sig mest om de människor som påverkas av hjärtefrågorna som partiet i fråga driver.
---
Jag bor i Malmö. Jag har med egna ögon sett vad hederskulturen leder till. Nej, jag har inte sett några kvinnor "falla" från balkonger. Men jag har pratat med muslimska män, kvinnor och barn. Jag har konfronterat lagbrytare och andra som brutit mot "svenska" normer och jag har tagit reaktionerna jag mött ad notam. Jag har sett hur somaliska män tvingar småflickor med slöja hålla blicken stadigt neråt i offentliga miljöer, jag har sett somaliska barn blivit straffade för att de velat klappa en hund eller för att velat leka med ngn av motsatt kön. Jag har träffat på arabiska småflickor i slöjor som hindrat dem att se annat än nedåt. Jag har hört och upplevt det sätt arabiska män (och även pojkar) kommenderat över kvinnliga familjemedlemmar.

Jag vet att jag inte kommer att övertyga Sakine. För henne är jag bara någon som valt att rösta på ett vad hon kallar "fjämlingsfientligt" [sic] parti. Att jag gör det av omsorg om människorna som bor i min stad är över vissas horosont. Så mycket enklare att säga att SD kidnappar en viss fråga istället för att öppet medge att SD för tillfället är det enda parti som faktiskt driver frågan om hedersvåld.

Tro det eller ej:jag hoppas att SD inte blir ensamma om att driva frågan - av omsorg om människorna bakom statistiken. För övriga partier har aktivt valt att vara likgiltiga inför de som drabbas av hederskulturen. Jag har dragit slutsatsen att SD är det parti som rätt slutsatser när det gäller frågor om människors lika värde. Andra kanske drar andra slutsatser och väljer att rösta på andra partier. Det är som det ska vara - det är debatt som håller vårt öppna demokratiska samhälle levande. Men att misstänkliggöra motiven hos meningsmotståndare leder ingenstans.

Frånsett detta har du skrivit en alldeles utmärkt artikel. Synd bara att beröm från en sd:are kan diskreditera dina goda motiv och syften. Åtminstone i Catia Hultqvists och andras ögon.

Frågan är vilket parti som i verkligheten driver frågor om människors lika värde?

JohannaV sa...

Upps! Det råkade komma med en svans på slutet av mitt förra inlägg som inte skulle vara där: "Frågan är vilket parti som i verkligheten driver frågor om människors lika värde?"

Stryk gärna det stycket. Jag ville avsluta med en eloge.

sakine sa...

Tack för inlägg Johanna. En invändning dock: Sverigedemokrater är knappast "ensamma" om att driva frågan. Get real.

Dina erfarenheter låter inte roliga. Har du jobbat inom skolväsendet?

Sorry för eventuella tecken som hamnat fel - min Safari vägrar svenska av någon anledning.

JohannaV sa...

Du har helt rätt i att det finns enskilda individer inom varje parti som gör ett utmärkt arbete(trots kompakt motstånd och rädsla för att bli kallade rasister). Dessa idealister förtjänar allt beröm de kan få. Men som parti har jag inte sett något driva frågan i någon större utsträckning. Jag ser SDs initiativ som tämligen unikt, tyvärr. Vad gäller FI har de aktivt motarbetat att frågan kommer upp på dagordningen - åtminstone har jag inte hört talas om ngn FI:are som motsagt Schyman i frågan, tvärtom.

Så jag upplever mig nog som tillräckligt verklighetsförankrad.
--
Vad gäller mina erfarenheter så skrev jag bara om några iakttagelser. Jag har många fler exempel. Och NEJ, jag arbetar inte inom skolväsendet och i mitt arbete kommer jag inte i kontakt med den här typen av problematik. Vad jag beskrivit är sådant jag sett i offentlig miljö, på gator, torg och inte minst på bussar i centrala delar av staden.

Det gäller först och främst att ha ögon öppna och VÅGA SE människorna runt omkring dig. Studera kroppspråk och reaktioner. Få människor gör detta.

Det gäller att våga prata med kvinnor i slöja som stint tittar ner i golvet under en hel bussfärd - OCH studera reaktionerna hos andra araber på bussen.

Jag kan ta ett exempel: En slöjklädd kvinna tittar stint ut genom bussfönstret. Jag sitter bredvid henne. Ett litet barn kommer fram till henne och jag förstår att hon är mamman. Jag säger till mamman att hon har en söt flicka. Hon tittar på mig med osäkert leende och visar att hon inte förstår mig. Jag visar med kroppsspråket att flickan är söt - eller försöker visa det.) Kvinnan i fråga ler vänligt mot mig men kastar ett nervöst ögonkast bakåt och jag ser några arabiska män sitta längre bak. Jag tar fram ett papper där jag skriver "Din lilla flicka är söt. Så synd att du inte kan svenska så vi kan prata med varann." En arabisk man går fram och stirrar mig med oförtäckt hat i ögonen. Kvinnan ser livrädd ut-men hon har pappret som hon fått av mig i handen. När jag reser mig för att gå av bussen vid min hållplats rycker mannen papperslappen från kvinnan. Kvinnan tittar olyckligt på mig och tittar sen bort. De andra arabiska männen läser lappen och tittar mycket aggressivt på mig innan de knycklar ihop lappen. (Jag undrar vad den kvinnan blev utsatt för när hon kom hem- allt på grund av mig.)

(Sedan ett antal år tillbaka undviker jag stadsdelar som Rosengård och Kroksbäck om jag inte måste åka dit- jag blir nämligen så ledsen. Det jag beskrivit har inträffat i centrala delar av Malmö - jag skulle tro att det är värre i mer muslim/arab/somalisktäta områden. Jag tvivlar inte en sekund på att jag kunde ha blivit fysiskt antastad av männen i exemplet ovan om det inträffat i nämnda stadsdelar.)

(Om du talar med skolpersonal från vissa malmöitiska skolor kan de berätta bra mycket värre saker för dig.)

sakine sa...

Men tittar man på vad som hänt efter 2006 är det en hel del: Frågan har utretts på många håll, folk på myndigheter har utbildats, dispens för att "slippa" lektioner har slopats - och en utredning mot tvång- och barnäktenskap är på g.

Nyamko Sabuni kan inte direkt anklagas för att inte ha drivit frågan.

I övrigt är dina berättelser bedrövliga. Jag har bott i Gottsunda och Flemingsberg och inte varit med om liknande, men dina erfarenheter låter rent ut sagt förjävliga.

Roland X sa...

"SD-filmen om hederskultur är innehållsmässigt inget att rycka på axlarna åt, även om avsändaren - kan man misstänka - knappast gjort filmen för att de bryr sig så oerhört mycket om offren för hedersförtryck."

Varför skulle inte vi som röstar på SD vara intresserade av att ert muslimska hedersvåld hålls borta det svenska samhället? Idag slår ni muslimer främst varandra men i morgon kommer säkert även vi andra att stå på tur.

sakine sa...

Roland, hedersfenomenet är inte enbart "muslimskt".

Din kommentar visar ju väl att det inte är offren för hederskultur du i första hand intresserar dig för.

Vi är många som har muslimsk bakgrund som kritiserar våld i alla dess former. Har du följt mig vet du också att jag gång på gång kritiserar rasism och trakasserier där gärningsmän inte enbart är etniska svenskar.

Anonym sa...

Det vore snyggt om SD-kvinnorna också kunde intressera sig för det våld som drabbar överlägset flest kvinnor i Sverige; våldet från vanliga white trash-män. Men det är förstås inte lika kul eftersom man inte får slå på dem allra längst ner då.

sakine sa...

Obs: Skriv med signatur och använd inte ord som white trash. Låter kommentaren ovan stå kvar som exempel/varning.

Anonym sa...

Vad än SD kommer med för förslag så ska det genast misstänkligöras, jag tycker det är ynkligt minst sagt. För övrigt så är delar av deras invandringspolitik mer realistisk än den från den nuvarande regeringen och även oppositionens. Att fortsätta att släppa in människor i den utsträckningen som görs och kalla det för att vi behöver arbetskraft är ju löjligt. Duger inte de 400 000 som redan är arbetslösa eller de 50 000 främst ungdomar sökt sig till Norge för att de inte fått jobb i Sverige

//Mats

sven sa...

Det bör vara ett dilemma för Sakine och Dilsa som ju är affichnamn för borgeligheten.De skall visa tjejer från mellanöstern kan vara "borgeliga".
Enligt nyliberalismen och liberalkonservatismen så skall ju inte staten lägga sig i hur föräldrarna uppfostrar sina barn föräldrarna vet ju alltid vad som är bäst för barnen enligt medialiberalerna.
Jag kan tänka mig att Sakine och Dilsa inte alltid tycker att alla föräldrar vet vad som är bäst för barnen.Fråga Pela och Fadime.

Anonym sa...

Det är i alla fall en besvikelse att inte fler partier tagit sig an denna och andra invandringsrelaterade problem. Jag trodde i min enfald att förekomsten av SD skulle aktivera de andra partierna att våga ta itu med vissa akuta problem men istället verkar det tvärtom. Det bara flyter på. Ingen verkar ha "stake" att ta ställning. Största hindret verkar vara risken för rasiststämpeln. De som utdelar den har dessutom tillgång till helsidor i våra största tidningar. Deprimerande.

KKJ

sakine sa...

Sven, eh, på vilket sätt "borgerlig"? I frågor som rör barn är jag för inskränkta möjligheter för föräldrar att göra hur de vill. Är emot friskolor, hemskolning etc.

Välkommen att googla om du nu är så nyfiken på vad jag tycker och försöker vara expert på området.

sakine sa...

Alla SD-sympatisörer som kommenterat: Ni kan inte på allvar tro att SD är "de enda" som "vågar lyfta frågan".

De som i samhällsdebatten har tagit smällarna är alla eldsjälar som jobbar direkt med problemet, feminister i debatten som skitit i rasistanklagelser och kämpat på i te x Glöm aldrig Pela och Fadime-föreningen.

Bocken Bruse sa...

Jag tycker många har problem med demokratin. På valnatten fastställs svenska folkets vilja och det ska respekteras. Att som Ohly, eller Westerberg vägra befinna sig i samma rum eller soffa är förolämpande. Politiska motståndare ska inte personifieras utan ses som en representant för en grupp väljare. Ohly vägrar alltså finna sig i den åsikt som en stor grupp väljare gett uttryck för. Det är odemokratiskt och naturligtvis särdeles kontraproduktivt.

Jag har aldrig röstat på SD, och har inga planer på att göra det, men att de finns representerade i riksdagen är ingenting annat än ett uttryck av att de driver frågor som uppenbarligen är ett problem för många. Det känns lite förmätet att racka ner på det. Invandringspolitiken har i stora delar misslyckats. Många kommer hit och utnyttjar systemet, eller torgför åsikter som är rent kriminella.

En motreaktion som SD får väl i sammanhanget ses som ett sundhetstecken. Och jag får nog hålla med om att övriga partier i missriktad välmening helt förnekar det negativa med invandringspolitiken.

Sedan är det förstås så att en sådan rörelse också samlar rent rasistiska och främlingsfientliga element. Men det tror jag inte går någon förbi om man säger så.

JohannaV sa...

Sakine,

Jag vidhåller min tidigare ståndpunkt att inga PARTIER mer än SD lyft fram frågan (sen tycker jag att SD borde ha tagit det här utmärkta initiativet tidigare men det är alltid lättare att förvänta sig mer av det egna partiet.) Däremot har enskilda personer- inte minst Nyamko S - lyft frågan, men det har jag ju redan skrivit.

Anonym sa...

Nu följer jag inte våra partier så noga men jag är beredd att ge JohannaV rätt här. Enskilda inom olika partier som engagerar sig mot hederskultur, javisst. Men jag kan inte påminna mig om någon partiledning som tagit upp det för debatt. Där är man väldigt rädd för att stöta sig med väljare. Här Nyamko en förebild, en politiker som säger vad hon tycker och pratar rent när det gäller invandringen. Jag blir inte kvitt känslan av hon lämnar politiken för att hon inte drar jämnt med resten av sitt parti. Fler som Nyamko i fp och jag skulle fortsätta rösta på dem.

/Xeno