2012-02-04

SD försvinner inte med intolerans och mobbning

Dagens spalt!

9 kommentarer:

Andreas sa...

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Väntar på att alla som klagar på Elegant machinery och småband från Gotland står på barrikaderna nästa gång Axl Rose kommer hit.

Anonym sa...

Så är det. Personligen känner jag lite "underdog-sympati" för SD just för att vissa aktioner är odemokratiska.

I kommunalpolitiken försöker man dribbla och trixa för att SD-medlemmarna ska på det så besvärligt som möjligt. Vuxna människor sprätter i sandlådan. Pinsamt barnsligt trams.

Vänsterpartiet har glömt hur de blev behandlade i början för nu tyr de sig till mobbargänget

KKJ

Hans Odeberg sa...

Den här jakten på de som inte håller sig till den rena läran är lustig när man står utanför och beskådar en kommunistisk eller religiös sekt. När det är hela samhället som drar igång blir det mindre kul.
Vad blir nästa drive? Att porta alla band som har en medlem som förordar väpnad revolution? Då lär det bli glest på festivalerna. Visaftnar med Mikael Wiehe får ställas in. Sven Wollter i TV-rutan - glöm det!

Vad gäller Carlos, så minns jag att psykologin talade om något som kallades projektion. Det gör inte beteendet mindre obehagligt, men kanske aningen mer förståeligt. Grabben vill fråga chans, och kan ingen annan metod än att dra dig i flätorna.

Anonym sa...

Ännu en bra krönika. Som vanligt möts den av tystnad. Man kan tolka det som att många som tycker illa om SD inte kan bemöta dem sakligt. Ett visst underdogsyndrom uppstår naturligtvis och några kommer rentav att sympatirösta. Polletten trillar inte ned. Nu är det så illa att jag själv funderar på att rösta på SD, inte för att jag gillar partiet utanför att alla andra för en så dålig invandringspolitik. Att det ska tramsas om rasister och främlingshat så fort invandringspolitik tas upp spelar förstås in också. Lite rättvist måste det ju sägas att många främlingshatare också saboterar debatten från sitt håll. Samma oförmåga att föra debatten finns där precis som hos PK-smurfarna. Vet inte varför det är så svårt att diskutera invandringspolitiken i Sverige, en intressant fråga faktiskt.

Som GN'R-fan måste jag säga att Axl Rose kritiserades för sin text när det begav sig. Såg inte så mycket av det i Sverige dock.

Har också läst psykologi och det finns mången förklaring till Carlos tilltag. Tror dock att Odeberg ligger nära. Förstår eventuell ambivalens inför Carlos uppvaktning. Har också lärt mig ett nytt ord, trodde Oreo var en kaka.

/Xeno

Svante sa...

Jag anser att (SD) är ett stolligt parti som förstorar och onyanserar bilden av de problem som finns med delar av invandrings- och integrationsfrågorna. Och så har de fel lösningar; konservatism, nationalism och kristendom.

Men de som är med i (SD) är också människor, jag tycker snarare ibland nästan lite synd om dem. Funderar över vad som har gjort att de gått med i (SD).

Att vara med i politiskt parti är ingen oföränderlig egenskap. Man ska försöka kunna tala med och bete sig normalt sansat även mot människor man inte håller med, ta tio djupa andetag och tänk efter hur man själv kan förändra, vad blir effekten av mina ord och handlingar?

Jag skulle själv kunna lyssna på musik skriven av SD-personer. Jag tror att jag har nära vänner som röstar på SD.

De reaktioner som SD fått är fel, för att de är överdrivna och kontraproduktiva. Att ha visselkörer som stör deras torgmöten är inte långt ifrån våld, bättre att låta dem prata (och ev göra bort sig) så man kan bemöta det de säger. Tänk som citatet som tillskrivs Voltaire; ”Jag gillar inte dina åsikter men är beredd att dö för din rätt att utrycka dem”. Att behandla andra dåligt ger ett hårdare samhällsklimat och riskerar att slå tillbaka, tonläget riskerar att skruvas upp.

Sakine; ditt resonemang i artikeln låter klokt.

Anonym sa...

Jag röstade allians för jag var imponerad av Borg och Reinfeldt före valet. Reinfeldt har dock sjunkit som en sten (inte bara för diverse uttalanden, det var den fortsatta politiken också). Liksom nästan varenda politiker/journalist som uttalar sig anti-SD med tonlägen i stil med "Sverige ska minsann inte ha något högerextremistiskt parti, frys ut dem!".

Det är dagens politiker och diverse doa-körer som självutnämnda ryggdunkande rättrådighetsapostlar och journalister som har skapat grunden för och fortsatt trolig ökning av SD, så vad gör man .... jo FÖRFASAR sig och skyller på ökad rasism och främlingsfientlighet som ska botas med träning i tolerans! Get real.... det är två år kvar tills det valflosklerna börjar starta upp så smått.

Paradigm sa...

Mobbingen är en del av etablissemangets försök att avskaffa politiken. Alla ska vara socialliberaler. Och ingen ska prata om mångkulturproblemen. Fast idag pratas det ändå mer öppet - vilket vi nog ska tacka SD för. Ingen annan har ju varit pådrivande.

Anonym sa...

Tack Sakine för att du kämpar för min rätt till min åsikt. Jag har alltid och kommer alltid kämpa för din/andras rätt till att uttrycka sina ideer. Bäst i mediasverige är du - varken mer eller mindre.

Anonym sa...

Läste:
http://www.dagensps.se/tjanster/vcw/
"Jag är förvisso inte sd sympatisör, men att diskutera invandring offentligt med namn och adress är tyvärr ine helt riskfritt idag. Människor får sparken från sina arbeten och påhälsning av stenkastare utanför hemmet. Jag har sett det i min nära omgivning - och då talar vi om ytters modest kritik av invandringen.

Jag som har barn gömmer mej bakom anonymitet av rädsla. Kalla mej feg eller vad du vill - men så är det."

Det kastas mycket sten i sverige idag - från alla håll :-(.

Du står upp och tar emot stenarna orädd, oavsett vartifån de kastas.

Jag hoppas du vet hur viktig du är i debatten.

Ha det bäst Sakine !