Barn är inte vuxna, och föräldrar vet inte alltid bäst. Segregationen bland barn är oroande. Dagens kolumn: Problemen med skilda skolor.
Uppdatering: Läs även Jerlerups bloggpost, och Eva Cooper som försvarar hemskolning och bloggen Storstad, av Marika Lindgren Åsbrink, om klass och skolresultat.
3 kommentarer:
Läste din kolumn i Expressen. Den syn på hemundervisning som du presenterar är inkrökt och saknar beröring med verkligheten.
Hemundervisning är internationellt sätt en snabbt växande rörelse som ser till barnens bästa. Miljontals barn hemundervisas framgångsrikt i olika länder. Det finns forskning kring hemundervisningen som motsäger dina argument om isolering och annat. Ta reda på lite mer fakta innan du skriver nästa gång. Och ta reda på från initierade personer om varför föräldrar väljer att hemundervisa. Det finns många goda argument därtill.
Har svårt att se att segregationen är friskolornas fel. Att Limhamnsbarn går i en fin skola i Limhamn med 100% svenska barn, och Rosengårdsbarn i en sunkig skola i Rosengård beror inte på att skolan i Limhamn är en friskola. Det beror på att någon kommit på den briljanta idén att bygga ett område för de rika och ett område för de fattiga, i var sin ände av stan.
Visst, inte särskilt många föräldrar i förorten kommer skjutsa in sina barn till friskolor i innerstaden, så det löser inte alla problem. Men det förvärrar det inte heller.
Vill vi undvika segregation, får vi istället undvika att skapa områden som är så usla att alla som kan flyttar därifrån.
Jag är själv utbildad gymnasielärare (som dock valt att fortsätta den akademiska banan efter en tids arbete). En intressant och kärnfull tankebana och förklaringsmodell är Arthur Jensens trestegsmodell från 1980 - IQxMOTIVATIONxOPPURTUNITY = Achievement. Det visar att det både är sociala och biologiska faktorer som spelar in. Kan även passa på att tipsa om The Bell Curve om ni inte redan har läst den.
Skicka en kommentar