2010-05-18

KD, ett konservativt bidragsparti

Igår lunchade jag med en konservativ debattör. Kommer KD formas till något slags statskritiskt republikanskt parti? Nej, det trodde ingen av oss. På kristdemokraten.com skriver Hardy Hedman en ledare med rubriken "KD är nerifrån och upp-partiet". Aha. Hedman igen:

"1 maj fanns på Expressens ledarsida en artikel av Sakine Madon med rubriken 'KD-bidraget är ett fiasko'. Sakine Madon har ofta väldigt klargörande och utmärkta beskrivningar av hur dåligt vårt samhälle fungerar för invandrare och minoriteter. Men den här gången är hon enögd. Hon väljer att döma ut Kristdemokraternas förslag att dubbla vårdnadsbidraget och att göra det obligatoriskt för kommunerna."

Jo, och jag behöver inte åka till nordvästförort för att se ur bidrags-Sverige och negativ segregation ser ut. I frågan om vårdnadsbidraget får vi nog vara överens om att inte vara överens. Jag tål det inte på något sätt.

3 kommentarer:

Robert Stenkvist sa...

Alltså, KD är knappt ett konservativt parti längre. Exakt vad är konservativt i deras politik i dag? KD glider mot den liberala skalan alltmer och det är knappt man kan urskilja några skillnader mellan Allianspartierna längre, eller sossarna för den delen. Detta oavsett vårdnadsbidrag eller inte.

sakine sa...

Livsstilsmoralistiskt, då. Länge sedan jag läste deras principprogram dock, bör göras snarast.
KD glider ju inte mot mitten för att de gillar liberalism eller är ett liberalt parti - utan för att hänga kvar i alliansen/politiken.

Robert Stenkvist sa...

Ja det stämmer delvis i alla fall. Det är dock mer komplicerat än så. Vårt parlamentariska system tenderar att "streama" alla åt ett visst håll också. Yngre KDare övertar en del liberala principer på riktigt.

Detta är dock utanför mitt kompetensområde, jag har bara aningar och ser tendenser. Ingen underöker våra politiska paradigmer på riktigt. Den som verkligen gjorde det Anders Isaksson, är tyvärr död.