2009-08-29

Nej, studenter är inte fattiga

...dagens kolumn.

Här är artikeln där märkeskläder, köpkaffe och snus målas upp som fattigdom.

Uppdatering:
Kjellberg skriver också några rader.
Zac's åsikter hamnar nära mina. Men jag heter Sakine, inte Sadine!
Och så Johan Ingerö som undrar om det kan vara grundvattnet...jag undrar också.
Lakes lakonismer kommenterar.
Missa inte heller Motpol.
Fredrik Axelsson från sydliga trakter.
Gulan Avci.
En Maria.
SFS:s nya ordförande Klas-Herman håller som väntat inte med.
Bloggen Like a bad girl should...

Apropå det sista inlägget, där det bland kommentarerna står:

"Hur verklighetsfrånvänd ajg än tycker att Sakine är så har jag inte lust att låna utrymme på min blogg till en diskussion där man benämner sin motståndare vare sig fnask eller husneger.
Det går att såga någon vid fotknölarna skiftligen eller verbalt utan att sjunka till deras nivå, eller för den sakens skull vara mesig."

OK, det är ju trevligt, men jag skulle aldrig häva ur mig den sortens primitiv rasism. ("Om en invandrare inte är kommunist är hon husneger".) Så har vi det klart för oss. "Fnask" har jag däremot inget emot att bli kallad. Kör på. Vad det nu har för relevans.

Uppdatering igen: Kloka rader på Svenskmillionaire's Blog.

17 kommentarer:

Henrik Emilsson sa...

Jag älskar dessa återkommande slag i solarplexus! Knockout varje gång. Fortsätt så.

sakine sa...

Tack Emil!
Efter en kämpig vecka med inslag och artiklar om den så kallade fattigdomen som drabbar studenter var man bara tvungen..

Hans Li Engnell sa...

"Sakine VS Bortskämda studenter säsong 3", ute nu! ;-)

Ibrahim Botani sa...

Jag tycker att studenter ska ha råd med iPhone och bo mitt i stan och att pengarna ska tas från Sakine om överklassen vägrar.

sakine sa...

Hans, jag är rädd att vi redan är inne på.. säsong 5-6. :) Började skriva i City 2004. Men då var SFS:arna tvungna att dela uppmärksamhet med planka.nu och jagvillhabostad.nu. Och Gringo mm.

Ibrahim, då blir det inte många ören ;) Jag pluggar själv 15hp denna höst. Ingen plan på att söka studiemedel. Däremot fler extrajobb..

Ibrahim Botani sa...

Sakine:
Jo, jag förstår mentaliteten; alla ska hade lika dåligt, istf att alla ska ha det lika bra. Öststatskommunism.

Hans Li Engnell sa...

Vad pluggar du i höst, Sakine? Hur har det gått med planerna för polishögskolan?

Själv kommer jag att att ha utnyttjat studiemedlet fullt ut (minus en termin) när jag är klar (men jag kanske läser en termin senare också, vem vet), så det blir ett riktigt fett CSN-lån att betala tillbaka på till domedag. Men problem ska som bekant skjutas på framtiden. :-)

Unknown sa...

Men artikeln var ju från 060413. Det är nästan 3,5 år sedan! Är det inte lite sent att reagera på den nu?

sakine sa...

Hans, Polisen vet jag ännu inte hur det blir med.
I höst blir det lite engelska. 15 hp till och jag får en ännu bättre examen. Fick veta det i vintras (EU-anpassning). Mycket trevligt...

Svante, den hade kunnat vara från idag. Finns många exempel men jag tyckte den var tydligast.
(Har däremot bett tidningen att ta bort killens namn från min text. Finns tydligen folk på nätet som inte skriver alltför trevliga saker).

maja säfström sa...

så jävla sant! skönt med en frisk kommentar till den här sjuka "tyck synd om de fattiga studenterna" debatten

Anonym sa...

Folk kanske har dåligt minne, men innan -95 hade man lika mycket i studiebidrag och lån, som idag. Idag finns förvisso extra lån att få om man är typ ensamstående förälder.

Men det totala en person kan få, normalt, är inte mer. Dvs det totala har följt samma inflation för intäkter som det gjort för försvaret ... kostnaderna har ju inte blivit billigare direkt, ta hyra och EL t ex. Sen har ju ölen på krogen blivit dyrare, för att inte tala om "skolböcker".


//ST

sakine sa...

Maja, kul att du tycker det.

------------------
I övrigt:

Ni som vill kommenterar här: anonyma inlägg publiceras inte! Det gäller även spam och påhopp på sandlådenivå. Då får man använda sin egen blogg eller andra forum.

Maria sa...

Hej Sakine,

tack för att du länkar även till mig, som ju inte riktigt håller med dig i sak. Jag tycker dock alltid att det är roligt att debattera, särskilt med någon som inte håller med mig.

Så oavsett din ståndpunkt, fortsätt att skriva om utbildningsfrågor!

/(inte alls så ilsken) Maria

sakine sa...

Maria, tack detsamma. Fattigdom är förstås ett väldigt laddat ämne som folk tycker olika om.
Så fortsätt gärna argumentera emot!

Lacoste-artikeln var bara ett exempel av många, jag har reagerat på alla möjliga texter och uttalanden genom åren. Det har inte bara med studenter att göra, även om det framförallt har varit studentrepresentanter som uttalat åsikter som förvånat mig mest.

--------------
Om fattigdom och förutsättningar:

Det är förjävligt att barn växer upp fattigt och saknar reella möjligheter. Skolor borde inte ta ut mer än symboliska avgifter för utflykter och resor. Gratisaktiviteter för barn är viktigt. Olämpliga föräldrar ska ha klart för sig vad som gäller. Här får "samhället" gärna lägga i sig mer.

Det är alltså skitbra att vi via staten öser in pengar till skol- och utbildningsväsendet.

MEN: Det är inte rätt att man håller myndiga människor under armarna för resten av livet. Vi har bra förutsättningar som studenter. Väldigt bra till och med.
Att urvattna begreppet fattigdom är bara dumt.

(Även om hela denna studentdebatt alltid har varit väldigt roande och intressant).

Noelia sa...

Tycker det du sa i debatt var toppen!!!

aginamist sa...

Vet inte hur jag lyckats missa din blogg (jag råkade dyka in via din twitter via nån annans twitter, ja du fattar).

Kunde jag bli kär i en text vore det denna text.

sakine sa...

Tack tack!