2009-02-16

Februaridag

15 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser ut som Katowive, Polen. Spårvagnar, betong och grått.

sakine sa...

Lägg av.

Anonym sa...

men sakine, så här såg det ju inte ut idag! förmedla nu inte fel bild av gbg! ;-)

sakine sa...

Sandra, jag tyckte bilden var fin! Vi ses ju :)

Lars sa...

Ser också ut som gamla öst vid en första anblick. Men nu får jag väl alla Göteborgare på mig. Det är ju så vackert där brukar de säga.

sakine sa...

Lars! Kul att du tittat hit.

Jag håller mig mest till i stadens centrala delar. Men en dag åkte jag ut till Hjalmar Brantings gata (tror det heter så) på Hisingen, som påminner om Kungens Kurva. Jag undrade varför det kändes så bekant och kom på att jag för första gången såg en massa invandrare. Tanter med tiokilos mjölpåsar i barnvagnarna och gapiga barn som leker rövare på Stadium.

Då fick jag faktiskt lite hemlängtan till Södertörn. Men visst, lite skönt är det ju att ha 1 minuts gångavstånd till 7 Eleven och en halv minut till en flera uteställen...

Sven Holmström sa...

Alla kurder och turkar jag har träffat på i Göteborg är från Konya med omnejd. Men ingen etli ekmek står att finna.

De borde ta bättre matansvar;-)

(Hittar man en restaurang i Turkiet ägd av folk från Konya vill de alltid prack på en etli ekmek (som betyder ungefär 'köttbröd').)

sakine sa...

Sven, jag gillar mina kompisar från Konya men - ett litet men - människor därifrån är i regel konservativa. Har en kusin som pluggat där, hon berättar skräckisar.

Jag har hört en del turkiska vid Brunnsparken och i stan. Men ingen kurdiska so far. Kan bero på att kurder från Konya också gärna pratar turkiska. Jag bor ju så centralt att jag inte kunnat göra en större "studie".

Hmm. Några persiska kvinnor stirrade på mig och pratade högt när jag gick förbi i simhallen härom dagen också. Händer lite väl ofta att folk babblar persiska eller spanska med/åt mig.

sakine sa...

Etli ekmek låter sådär va, då får man ju köra på orginalet: LAMACUN.

Mmmm. Jag var i Berlin i höstas och tryckte i mig en. Plus ayran.

Sven Holmström sa...

"Men ingen kurdiska so far."

Jag hörde kurdiska på ett par restauranger. Båda gångerna växlade de faktiskt mellan kurdiska och turkiska. Jag och min kompis Caglar skulle försöka äta och pratade just då turkiska. Vi hörde att de sade (på turkiska) till varandra att vi var turkar och protesterade genom att inte ge oss mat. Det var lite kymigt. På det andra stället var de dock bara sköna.

"Sven, jag gillar mina kompisar från Konya men - ett litet men - människor därifrån är i regel konservativa. Har en kusin som pluggat där, hon berättar skräckisar."

You don't say. De är verkligen kända för att vara konservativa. Hälften av släktingarna på mitt stundande bröllop kommer stamma från Konya. Jag hoppas på det bästa.

Jag känner faktiskt en kille som vuxit upp i Göteborg, men är Konayli på båda sina föräldrars sida. Han flyttade nyligen tillbaka till Konya, för att att han var så trött på att så många gamla kompisar och yngre turkar/kurder hängde med OG och andra liknande fina grupper. Lite sorglig anledning.

Sven Holmström sa...

Etli ekmek och Lahmacun är väldigt lika. Jag tror att det mest är typen av bröd som skiljer. Brödet till etli ekmek är lite tjockare.

Lahmacun och ayran står högt i kurs hos mig också. Fast jag har inte hittat nån bra i Schweiz. Här får man nöja sig med fondue och goda viner;-)

Sancak Beyi Emre sa...

Sakine:

Jag föreslår att du åker ut på Hisingen, det är där våra landsmän mestadels håller hus, turkiska som kurdiska !

Sen undrar jag varför Sven o Sakine gnäller på Konya ?! Vi är ju hur trevliga o öppna som helst ! Nu kräver jag en förklaring ! ;)

Emre

Mikael M sa...

Jag blev nyfiken - hur kan den där bilden locka 12 kommentarer (det visade sig att en del var svar). Det verkar enkelt att vara framgångsrik på bloggen. Får väl äntligen skaffa mig en digitalkamera.

sakine sa...

Mikael M, det beror nog mest på att jag inte uppdaterar bloggen så ofta nu! Då ligger inlägget överst trots att det inte är nytt.

Och så har jag flyttat, bilden symboliserar det.

Men visst: skaffa kamera, bilder är kul!

sakine sa...

Mikael M, det beror nog mest på att jag inte uppdaterar bloggen så ofta nu! Då ligger inlägget överst trots att det inte är nytt.

Och så har jag flyttat, bilden symboliserar det.

Men visst: skaffa kamera, bilder är kul!