2009-01-16

Ahlmark 70 år


I går var jag på ett annorlunda födelsedagsfirande. Per Ahlmark fyllde år och firade det med ett väldigt intressant seminarium. Jag har ett bra foto på bara Ayaan Hirsi Ali också, men problemet är att jag finns på samma foto och ser ut som en pygmé bredvid henne.
Det finns så mycket att säga om fundamentalism, islam och demokrati. Jag håller inte med Hirsi Ali om allt, och hennes kritiker håller jag sällan med om något alls.

Uppdatering: länk till dagens kolumn.

Uppdatering 2: Ayaan Hirsi Ali skriver på Newsmill.

Uppdatering 3: Andra som skriver på temat är Gulan Avci, Leffe 45, Jonathan Leman.
Samt Hooman "Semus" Anvari själv: om rabiatliberalen. Kan man inte se nyanserna i min kolumn, kan man inte se särskilt mycket.

2 kommentarer:

Charlotte W sa...

Bra kolumn.
Tycker Hirsi Ali på Newsmill exemplifierar det du skriver om ganska väl.

sakine sa...

Kul att du instämmer Charlotte. Jo, artikeln på Newsmill påminner om hennes tal från i torsdags. Hon vill exempelvis stänga enbart muslimska friskolor.

Själv ogillar jag också friskolor, men det gäller mer eller mindre samtliga.