2008-03-07

Styrketräning

Jag måste bli starkare.

I går när jag var hos Polisen här i området, på "informationsdag", fanns där en sådan där 77-kilos docka. Den var tung. Jag fick upp den en bit, men inte hela vägen upp (borde kanske bli polis i Kina eller något sådant, där människor inte är så stora som här...).

Nå. Hur ofta bör man träna? Vad är bra att klara? Om man ska få upp den där blytunga dockan, vad ska man träna mest? Mina ben och ryggen är starka, inbillar jag mig, resten är väl okej. Vad äter starka människor? Vilka muskler ska man satsa på om man ska lyfta?

Dockan ska lyftas och släpas hela 15 meter. Ångest.

17 kommentarer:

Zarrasvand sa...

Paddling tränar alla stora muskelgrupper på överkroppen. Armar, rygg, bröst, skuldrur och mage...you name it ;-)

"Mittval sport" är vitaminpiller som verkligen hjälpte mig från trötthet under fotbollsperioden. Finns på apoteket.

Whey-80 är en bra proteinshejk. Dessutom mycket god, du kommer bli beroende.

PS. Sa ju att dina handleder inte håller. Du ska vara glad om du kan knappra på tangentbordet vid 30.

Anonym sa...

Tjena Saki!

Här kommer lite tips på bra länkar när det gäller att träna rätt, och uppnå maximala/optimala resultat. Man kan även komma i kontakt med experterna och få ett eget personligt (skräddarsytt) program.

http://www.coachonline.org/

http://ciahedlund.flexpo.com/frameset.htm

http://www.kristina-persson.se/

http://www.skkf.org/

http://mariaandersson.wordpress.com/

Du får väl ha högklackat på dig i fortsättningen, men då kan du ju i och för sig inte springa så bra när du ska haffa busarna.

Lite ryssfemmor och vanligt hederligt kreatin från tex Gainers borde göra susen.

Mvh/Johan K

jeppen sa...

Med all respekt, skit i vad de andra sagt, nonsens om speciella proteinmärken, ryssfemmor (anabola) och att "träna optimalt".

Du vill ha funktionell styrka, så träna på riktigt med fria vikter. Lär dig benböj, marklyft, bänkpress och andra komplexa lyft. Då tränar du alla muskler och lär dem jobba tillsammans. Hitta en bra personlig tränare, eller, ännu bättre, hitta en tyngdlyftarklubb.

Öka vikterna aggressivt. Käka mycket protein. "Add food to the plate and plates to the bar."

Vill du lära dig mer, börja här:
http://www.stumptuous.com/

RL sa...

Klarar inte 77-kilo!?

Men hur ska du då kunna bära/släpa på fullvuxna, som mig, på 95-100 kg? :o)

Löjligt är bara förnamnet :D

sakine sa...

Tack för tips!
Det där med "funktionell styrka" har jag hört talas om. Det finns tydligen pass som man kan gå på, men det lär vara svårt.
Låter dock lite roligare än att sitta i en ful styrketräningsmaskin och se allmänt fånig ut.

RL, om jag inte orkar släpa på en jätte någon gång i framtiden så kommer jag inte att ha dåligt samvete för det.

Men 85 ska jag sikta på att klara.

Maria Byström sa...

Mitt tips. Krångla inte till det. Det gäller bara att få in själva "trixet".

Bästa träningen tor jag just nu är crossfit: http://www.fightercentre.com/sthlm/klubb.asp?klubb_id=33&anslagstavla_id=1999

Där kommer du få lära dig släpa personer kors och tvärts om du vill. Så vanlig hemmaträning du kan under löprundor också lägga in typ armhävningar, benlyft etc.

Och lyft dina kompisar. Varenda en ;-)

Jag väger typ 55-60 och brukar köra "brandmansgreppet" (alltså en person på axeln) och har sprungit med personer som väger uppåt 100 kg längre än 15 m.

Du fixar det. Lätt.

sakine sa...

Maria, du är min idol. Men du ser ut att väga ca 45?! Det måste bara finnas muskler på dig :)

Tack, du ger mig hopp! Spanar in länken nu...


Ps. Jag styrketränade i dag och mycket riktigt är benen starka medan armar & mage behöver jobbas med. Och polisens löptest klarar jag utan träning, så nu får jag koncentrera mig på musklerna.

sakine sa...

Maria, tränar du där själv...?

Jag kanske vågar testa. Kanske.

Är livrädd för allt som har med kampsport att göra (förlorade alltid brottning mot syskonen) men det låter ju mycket lämpligt att lära sig lite om man ska bli polis.

Kiwi sa...

...blev helt utmattad av att läsa alla kommentarer. Det ska bli kul att se dig äta proteiner.. ;) Du kan ju golva mig fortfarande(ärr=bevis), klarar du mig så klarar du allt.

sakine sa...

Kiwi, jag vet. Du är väl starkare än mig och vår käre lillerorsa tillsammans??

Du fick alla muskler. Jag fick väl envishet. Vänta bara jag ska mosa dig i sommar.

Marcus sa...

Som Maria säger så är Crossfit jättebra träning. Dessutom är både ägaren och många av de som tränar där på Fightercenter poliser. Och det kan ju vara en fördel om du ska bli polis själv sen. Det är ett trevlig gäng!

Marcus sa...

Och ja, lite kampsportträning lär du inte komma ifrån om du ska bli Polis.. Men det är kul, jag lovar! :-)

sakine sa...

Marcus, OK. Jag får väl komma över min fobi...

Det kanske kan bli kul. När man är dålig på något går det ofta fort att bli bättre i början.

Alltid något.

Den siste mohikanen sa...

bygga styrka är rätt enkelt egentligen:

1) träna så hårt att du inte orkar göra en repetition till (ens när nu tänker på att Bo Ekman vill styra ditt liv). Många repetitioner och låga vikter=sega, slanka muskler; få repetitioner på höga vikter=stora, starka muskler.

2) ät mycket högvärda proteiner (fisk, kött, ägg, mjölk...)

3) sov ordentligt, under tillväxtperioder gärna uppåt 9 timmar per natt

4) ta det varligt med alkohol

Men för att lyfta dockan behövs nog teknik snarare än styrka ;-)

Olaus Petri sa...

Men all respekt Mohikanen så kan kvinnor ytterst sällan få stora muskler hur mycket de än tränar. Tillväxt sker, men de stora styrkevinsterna finns i förbättrat muskelminne, syratålighet och ökad förmåga att rekrytera och koordinera muskelgrupper. De få som blir stora tränar kopiöst, inte sällan med "lite hjälp". Dessutom de jobbar de också med "deffen", vilket accentuerar de maskulina drag som de flesta kvinnor skyr som pesten.

Den största anledningen till att kvinnor är livrädda för lite tyngre vikter är att de tror att kommer att bli stora om de tar i ordentligt. Istället sitter de och pratar medan viktpaket och hantlar far upp och ned i vad som verkar vara ett närmast tyngdlöst tillstånd.

Då tror jag det är psykologiskt bättre att säga att kvinnor får fasta och slanka muskler hur de än tränar, men att funktionen på dessa är avhängig vilken typ av träning de utför (ex. många respektive få reps och den viktanpassning det kräver).

Den enda träningsform som som på bred front lyckats övervinna kvinnors rädlsa för fria vikter och riktigt "pump"-känsla, är former av typen Body pump.

Där hinkar tjejerna på bra med vikter, ibland för mycket, för att sedan, när de är i gymmet, lägga på en sketen 15-kilos i benpressen och göra tolv reps utan att svettas. Och då har jag tidigare sett dem göra "mördarutfall" i fem minuter med lika mycket vikt (Body pump). Inte sällan är de vita runt munnen av ansträngning. Skulle man översätta den ansträngningsgraden till en "benpress" a 12 reps skulle man behöva lägga på kanske 60-130 kg (beroende på vilken sorts benpressmaskin vi talar om och hur stor och vältränad tjejen är).

Gällande överkroppsträning i gymmet så är "problemet" än värre, särkilt när det kommer till fria vikter.

Det är tyvärr en mental avgrund mellan gymmet och aerobicssalen (där man har Body pump).

Anonym sa...

Lycka till!

camilla sa...

Med all respekt Olaus Petri.. Men nu tycker jag att du drar alla kvinnor över en kam. När jag tränar ligger jag definitivt inte på några 15 kilon i benpress. Och överkroppen körs med friavikter exakt lika ofta som alla andra muskelgrupper.

Jag går polisförberednade och tränade idag på att lyfta dockan fast i mänskliga versioner. Jag testade på en 85 kgs kille och en 100 kg. Det var inga problem. Vet inte hur pass mycket svårare det är med en docka men mitt tips till dig är att köra mycket benpress och marklyft. Tänk på att hålla ryggen rak, tänk svank genom hela huk-stående delen! Titta upp och ta i med benen. Krumma inte ryggen! Sen är det bara att ta i och vråla så du nästan gör i brallan om så behöva:)

Såg nu att det här inlägget var skrivet för väldigt länge sedan. Hur har det gått?? Inne på utb ännu?