2008-03-20

Glad påsk

Jag skulle ha varit med i någon tv-kanal och utse en rikshäxa men de insåg sent i går att ung kvinna-kvoten var fylld misstänker jag. Nu när jag tackar nej till bra skribenter mest hela dagarna, ibland efter att ha uppmuntrat dem att skriva, så känns det inte mer än rättvist. Min onda rikshäxa hade hursomhelst varit Schottenius. Och goda...Lars Vilks.

I går lunchade jag med en ateist och kom att tänka på min barndom i Årsta i Uppsala. Där ligger Livetsord. Allt var så dramatiskt. Råkade man, utklädd till påskkärring i jakt på godis, plinga på hos livetsordnare så predikade de i minst en timme om hur hemskt det var med häxor ("Kära någon! Är ni barn utklädda till häxor?!?"). Och man fick med sig en APELSIN. På sin höjd. Nuförtiden får man väl inte vara elak mot ungar, så i utbyte mot ett slarvigt och fult påskkort måste väl folk ge kidsen vad de vill ha. Där jag bor i dag finns lustigt nog många livetsordare och jehovas-typer. Aldrig har en unge ringt på för att tigga (kräva?) godis. Och tur är väl det.

I stället för att tänka på Jesus tänkte jag övningsköra i helgen. Jag körde i förra veckan och måste säga att jag är lättlärd. Om min pappa säger det så är det så. Han smickrar inte i överflöd, direkt. Jag sökte till Polishögskolan btw, i sista sekund förstås. Man var tvungen att göra ett fånigt simtest på den lokala simhallen, kopiera sina betyg (hur länge sedan var nu inte det?). Det blir spännande. Men jag måste styrketräna mycket.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag undrar om verkligen blir insläppt då du i mångt och mycket är samhällskritisk, se t.ex. dagens artikel i Sydsvenskan, http://sydsvenskan.se/malmo/article310146.ece

"Polismyndigheten anser vidare att ”Dina etniska och mångkulturella värderingar inte är förenliga med myndighetens krav på anställda”"

Men, i vilket fall, Lycka till!

sakine sa...

Daniel, tack...

Det är ju inte så att jag inte ställer upp på demokratiska värderingar och jadajada. Och även med mitt nuvarande jobb som debattredaktör får jag vakta tungan.

Så det vore ju konstigt om de strök mig. Men intressant.

"Hej, vi strök dig för att du kritiserat ett högt skattetryck".

Tja...nog för att jag är skeptisk mot myndigheter. Men så nervös är nog inte Polisen.

Tobias Struck sa...

Tjocke Memet kanske kan hjälpa dig? Du kan lyfta honom för att bli starkare och han kan lägga ett gott ord för dig hos polisen, där han säkert har goda kontakter sedan PKK-spårets tid. Två flugor på smällen.

By the way: Jag tycker att det var fel av dig att kyssa din kompis pojkvän...

Tobias Struck sa...

Filmen där Sakine söker till Polishögskolan heter Se upp för dårarna...

Anonym sa...

Glad påsk och polishögskolan och lappen lär inte bli några problem. Att köra bil är askul :-)

Jag har aldrig gett ett barn godis och det lär nog aldrig ske heller. Har jag godis hemma så behåller jag det för mig själv. Såklart ;-)

Anonym sa...

Herr Struck, Vad är upp med allt de här gnället egentligen..? Var inte du nästan normal förut?

Tobias Struck sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tobias Struck sa...

Ogeretla. Säg en enda sak som en fattigfödd begåvning som jag har att vara tacksam för mot medelmåttor som gör karriär för att de är så ofarliga för sina chefer. Jag har gett mina kritiker många chanser. Men jag har lärt mig om de som vill ha mig ödmjuk att de är översittare som fruktar sin egen oförmåga. Därför kommer jag att reta dem till min död.

Unknown sa...

Därför kommer jag att reta dem till min död.

Utmärkt sätt att få ut max av din begåvning Struck, ty jag tror inte att du duger till annat. Tror inte ens att någon tar illa upp av ditt "retande", ditt lilla busfrö där.

Hur går det med din religion förresten? Man kan inte lyckas direkt utan fortsätt att hitta på egna religioner så kanske du driver en sekt någon dag. Du om någon vet väl hur man gör för att hallucinera nya gudar...

Tobias Struck sa...

Zarrasvand. Jag har revitaliserat min religion, om vilket du kan läsa på nyligen uppdaterade www.frihetsguiden.com

Det är sant att det krävs många försök, det visar branschens historia.

Intressant förresten att det typiska för mina kritiker är att ifrågasätta min intelligens. Menar du verkligen att det inte finns större svagheter i min personlighet än att jag är korkad? Eller tror du att jag blir arg och ledsen över att bli dumförklarad? För det krävs osäkerhet på den egna förmågan. Det är inte oförmåga som stänger mig ute från Expressen, lilla vännen. Där är det en merit att vara halvdum. Det är just min intelligens som sorterar bort mig.

Och jag har aldrig ens tänkt tanken att du är värd att reta. Du smickrar dig själv med den förväntan. Jag retar bara halvkändisar. För uppmärksamhetens skull.