2015-07-16

Hanna Gadban

…har jag inte haft särskilt bra koll på, men nu har jag just läst hennes nyutkomna bok "Min jihad". Jag ska inte skriva om boken här, den återkommer jag till.

Nu sprids ett blogginlägg av Torbjörn Jerlerup (det sprids även av Expo-medarbetare som jag har förtroende för) om denna Gadban. Länk. Det är inte nådiga anklagelser.

Dessa frågor ställde jag Jerlerup på Facebook, klipper in mina kommentarer:

Var hittar du att hon hoppar på "ALLA" sina kritiker? Det är din egen tolkning.
Sedan: "Hon kom fram till att det inte är lika allvarligt då någon rycker slöjan från någon människa som det är då någon tvingar någon att ta på sig en slöja." Nej, verkligen inte i texten (hennes artikel i Aftonbladet) du länkar till. Har du andra belägg för ditt påstående?
Hennes inlägg om moskéer - illa, det håller jag med om.
Att hon länkar till en text på Arabinfo och ber folk läsa - tecken på att hon är antisemit? Förklara den kopplingen. Att beskriva Aldebe som "moderat" - att försvara honom? Hon kritiserar ju honom i ursprungstweeten.
Jag försvarade hijabuppropet och tycker hennes kommentar om moskéer är jävligt idiotisk och sjukt märklig (den borde hon få stå till svars för). Men ditt blogginlägg bygger i övrigt på dina _tolkningar_ och påståenden. Stöd till grov antisemitism - allvarligt? Samröre med högerextremister? Ge mig belägg.

///////////

Av kritiken mot Gadban, i Jerlerups blogginlägg, finner jag alltså ett snedsteg av Gadban som går att belägga. En skärmdump av en kommentar från henne, om att det inte bör finnas moskéer i Sverige.

Den kommentaren borde hon få förklara och stå till svars för. Hur går den ihop med att vara liberal muslim, och med religionsfriheten?

Uppdatering: Dessa skärmdumpar är riktigt problematiska, i det har Gadbans kritiker rätt. Hon borde förklara sig.

8 kommentarer:

Ingenjören sa...

Jag noterar att du inte nämner att hon likeat poster som förnekar att förintelsen ägt rum och poster om att judiska banker styr Obama. Är det så totalt okontroversiella åsikter att det inte behöver kommenteras eller anser du det inte belagt att det faktiskt är hon som likeat posterna?

sakine sa...

Visa hur och var, Ingenjören.

Ingenjören sa...

Alltså. Det finns ju med i Jerlerups inlägg som du länkar till. Jag avser dessa:

https://ligator.files.wordpress.com/2015/07/robejude2.jpg?w=652&h=327

https://ligator.files.wordpress.com/2015/07/lassewgillar1.jpg?w=652&h=364

https://ligator.files.wordpress.com/2015/07/norberg21.jpg?w=652&h=870

sakine sa...

Tack. Det var illa, även om hon tagit avstånd/bett om ursäkt borde hon utveckla vad i hela friden som hände.

I boken finns inte ett spår av antisemitism (eller islamofobi för den delen).

Magnus sa...

Gadban har på ett öppet och trovärdigt sätt sagt att hon ångrat vissa gamla klick och uttalanden. Hennes bok är helt igenom humanistisk och självklart antirasistisk.

Därmed väntar vi på att Jerlerup & co släpper sina ihärdiga försök att misskreditera Gadban och i stället erbjuder sig att kämpa tillsammans med henne mot det förtryck, lidande och död hon lägger fram bevis för.

http://hannagadban.blogspot.se/

Ingenjören sa...

Grejen är att hon faktiskt aldrig bad om ursäkt för det. Om man läser hennes ursäkt så är det hon nämner att hon gillat poster av människor som har antisemitiska åsikter, citat: "Jag har ”lajkat” uppdateringar som är uppskattande gentemot personer som i olika sammanhang kan misstänkas ha antisemitiska preferenser"

Men detta är ju inte att hon har likeat poster då personer som har antisemitiska åsikter skriver om trädgårdsskötsel, detta är ju ren antisemitism som hon har likeat.

Jag kan förstå varför hon vill tona ner det här, men jag tycker som du att hon borde förklara vad hon egentligen menar.

Jag är nog mest bara förvånad av att såpass grov antisemitism bemöttes med en axelrykning. När man läser debatten ser man att många verkar ha läst Jerlerups inlägg och helt enkelt missat det.

Swede sa...

När meningsmotståndare ber att Gadban borde förklara sig om dessa antisemitiska åsikter, vilka vem som helst borde se som problematiska, så sker ju det i syfte att finta bort behovet att i praktiken göra något åt radikalisering i förorten. För i kritikers självidentitet så existerar inte inga mörka krafter i vissa förorter, de har intalat sig själva att intolerans är endast en 180 graders affär. När sedan verkligheten tränger sig på denna skeva syn så måste verkligheten bekämpas, att erkänna att det man tror på är en lögn är för smärtsamt.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.