2014-04-23

Två rätt av sju om Solnas partier

Triangulering eller jag som har tappat hjärnan någonstans?

Vi fick hem "Magasin Solna", en sådan där tunn kommuntidning där partierna oredigerat tillåts lägga fram sin politik. I det aktuella numret ställs frågan "Hur ska Solna se ut om fyra år?" och S, MP, V, M, FP, C och KD - partierna i fullmäktige - svarade på frågan med några meningar.

Sambon utsatte mig för ett politikquiz: Vilket parti har uttryckt vad?

Han läste upp de korta "programförklaringarna". Jag, som ändå jobbar med detta, även om jag mestadels skriver om Skellefteås lokalpolitik i Norran och knappt har bott i Solna, fick endast två rätt av sju när jag gissade vilket parti som uttryckte det sambon läste.

S och MP rätt, övriga fel.

Smaka på detta från V: "fler klimatsmarta hyresrätter", "naturreservat kring Råstasjön" (för att slippa att "denna fantastiska gröna oas förstörs"), och så mer plats för cykel- och gångvägar, mindre för bilar..

Klart jag trodde det var MP!

Allianspartierna gick verkligen inte att se någon skillnad på. Som tur är gissade jag rätt på vilket block texterna i fråga tillhörde.

Men så läste sambon upp ett partis reklam på samma sida och bad mig åter igen gissa. "Vi ger oss inte förrän det byggs fler hyresrätter i Solna" intill partisymbolen.

Det var inget av vänsterpartierna, utan det parti som har haft makten över Solnas byggfrågor så långt jag kan minnas. Folkpartiet.


7 kommentarer:

Dolf (a.k.a. Anders Ericsson) sa...

Jag kan inte låta bli att undra, vart är det åttonde partiet? Har inte SD några platser i Solna, eller är de utfrysta från kommunitidningen?

sakine sa...

SD är ju små i Stockholmsregionen. Solna mer känt för att ta emot många ensamkommende mfl och samtidigt lyckas med sysselsättning på kort tid.

Just den grejen gör kommunen bra tycker jag.

Dolf (a.k.a. Anders Ericsson) sa...

Det må så vara. Men ... SD är så pass stora så det förefaller mig som de borde ha platser i så gått som alla kommunfullmäktige. Jag noterade bara att de saknades i uppräkningen. Om det nu är så att SD inte är representerade i kommunen och av den anledningen inte heller är representerade i tidningen, så är det ju helt ok. Men ... den senaste tidens reaktioner där SD hindras från att komma in på skolor, brandmän kör bort sina brandbilar för att Åkesson skall komma på besök osv. osv. så kan jag inte låta bli att undra om deras avsaknad i sammanhanget möjligen handlar om utfrysning.

sakine sa...

SD finns inte i Solnas fullmäktige. Fick ca 1,7 procent av rösterna 2010.

Dolf (a.k.a. Anders Ericsson) sa...

okidok. inget fulspel med andra ord. Tack.

Anonym sa...

På kommunnivå brukar det vara svårare att skilja på partierna, då kommunernas situationer kan skilja sig rätt ordentligt. De människor som verkligen brinner för sina partier, oavsett partifärg, tenderar att faktiskt bättre komma överens med varandra och samarbete uppstår. Mao, det är människorna, inte partierna....

Det finns vettigt folk i alla partier samt givetvis tokdårar, idioter och okunniga (som inte vill skaffa sig kunskap). Det är synd att man inte längre får stryka namn på valsedlar.

Anders Svensson sa...

SD upp från 1,9% till 4,4% i Solna och får 3 mandat och blir vågmästare. De kanske får vara med i kommuntidningen i nästa val. Fast bara kanske...