2009-11-13

Liberalers mystiska förälskelse i MP

Som förstagångsväljare röstade jag på Miljöpartiet, åtminstone i något eller två av valen. Jag gick på gymnasiet och ville ha gratis busskort. Wetterstrand mejlade jag beundrarmejl till en gång för flera år sedan, efter en debatt hon tog om invandring. Friskolor har jag däremot varit och är, alltmer, skeptisk till. Kanske är det framför allt därför jag har svårt att kära ner mig så fullständigt MP.

Nu målas partiet upp som ett bra liberalt alternativ, inte minst av Johan Norberg som vill ringa in "storstadsliberalernas plötsligt uppblossade förälskelse i delar av Miljöpartiet". Men kära någon. Några spontana invändningar:

När Johan berömmer MP för att vara "mot diskriminering av sexuella minoriteter" glömmer han kanske hur tramsigt dessa charmiga miljöpartister ibland driver frågor om diskriminering. Glömt Ruwaidas "normkritiska myndighet"? Att hon inte kritiserades av partivänner borde få en och annan klocka att ringa.

Norberg skriver vidare: "I stället för att kräva en återgång till naturen talar miljöpartisterna om tekniska lösningar på de stora miljöproblemen."

Ahaaaa! Så har de ändrat uppfattning om bisarra miljölagar om partikelhalter och buller? Om Skönhetsrådet? Om utsträckningen av Nationalstadsparken? Äsch, vilket latteliberalt trams.

Wetterstrand, FRA-frågan och invandringsfrågan i all ära, men MP driver fortfarande "nya" friåret och ledande miljöpartister får Masoud Kamali att blekna i diskrimineringsfrågor. MP får mer än gärna bli ett liberalt parti i Sverige, det är ju inte direkt så att fenomenet växer på träd. Men hur lättförälskad kan man egentligen vara?

Uppdatering: Efter ett av dagens telefondiskussioner inser jag att jag glömt nämna hur det brukar låta i frågor som krockar med yttrandefriheten också. Utgå från ruwaidisk/miljöpartistisk syn på diskriminering och fundera på hur nedanstående skulle tillämpas:

"Medieutrymmet ska inte ockuperas av sexualiserade bilder. Miljöpartiet vill införa ett förbud mot könsdiskriminerande reklam och låta Konsumentombudsmannen utöva tillsynen."

7 kommentarer:

Anna sa...

Unga människor som du ger mig hopp om framtiden!
Kan du inte föröka dig genom delning?

Staffan Ovesson sa...

Bra skrivet. Dock undrar jag vad du menar med att lagarna om partikelhalter är bisarra. Eller är det MP som har något särskilt bisarrt förslag på området? Partikelhalter är i alla fall inget nonsens. Det handlar om hundratals döda varje år.

Björn Brändewall sa...

...wait, what? Varför är du skeptisk mot friskolor?

ibi sa...

du var smartare när du var ung? :)

Liz sa...

"Äsch, vilket latteliberalt trams" :D

*lyfter på hatten och konstaterar att den här bloggen fortfarande är bloggen med stort B för mig*

Anonym sa...

Det kanske är med dig som som med den här vitsem om fem katungar som vid födseln blev sossar/miljöpartister.

Sen öppnade de ögon! ;))


Bara att deras "pappa" är P. Gahrton säger ju en heeel del!


Kalle på Spången

sakine sa...

:o)

Ni är roliga. Jag får återkomma till friskolefrågan!