2006-09-28

Ännu en "upprörd" läsare...

Kort kommentar till Sakine Madons krönika(27/9):
Butikspersonal är butikens ansikte utåt och representerar butiken gentemot kunderna. Om en kund påpekar, i kassan, att butiken har gjort något fel (t ex att fel pris slagits in) så handlar naturligtvis inte detta om att personen i kassan personligen har gjort något fel eller inte.
MEN personen i kassan förväntas be om ursäkt å butikens vägnar om kunden har rätt i sitt klagomål! Detta är en självklarhet och ett minimikrav vad gäller kundservice. Att Madon med sina åsikter om kundbemötande har lyckats få anställning med kundkontakt som kassörska är en gåta. Hon tycker t o m att kunden ska tacka (!) när denne får rätt av en person i kassan som inte ens ber om ursäkt för det besvär som förorsakats kunden!
Mvh X X


Reaktion på detta.

20 kommentarer:

  1. Anonym10:56 fm

    Helt rätt. Håller med han som har skrivit.

    SvaraRadera
  2. Notera:
    Såvitt jag ser har X X inte bett tidningen att tysta dig, utan har bara en åsikt på det du skrev.
    Så länge som det föreligger så, så bryr jag mig inte så mycket om han skulle tro att du är en djävulsdyrkare med en lustig fetisch för åsnor..

    SvaraRadera
  3. hehe...det festliga är att det ens existerar människor som faktiskt...verkar griniga över sånt här. Det varkar vara vanligare än man tror.

    Hög underhållningsfaktor är det i vilket fall som helst.

    SvaraRadera
  4. (Haha, jag skrev en kommentar där jag antog att det var en metafor för yttrandefrihet, men sen läste jag krönikan och greppade. Tog bort.)

    Det generella problemen är ju att folk gnäller på människor som inte har befogenhet.

    SvaraRadera
  5. Jag håller i stort med han som skrivit. En kund måste få vara kritisk i kassan, det handlar dock omk hur det görs. Att skälla ut kassapersonalen för något de inte har kontroll över är ju inte allt för hyggligt. Jag har själv jobbat i butik i 6 år (iofs inte livsmedel utan detaljhandel) och ber ofta å butikens vägnar om ursäkt för klanterier någon annan gjort sig skyldig till.

    Det bästa vore ju förstås om butikerna 2006 hade lärt sig datorisera på ett sådant sätt att erbjudandet automatiskt aktiveras i kassan, men det verkar ju vara för mycket begärt.

    Jag gjorde mig nog ganska skyldig till punkt 5) i krönikan när jag för ett gäng år sedan jobbade i Sollentuna. Brukade limma lite på ICA-tjejerna med rosa läppglans och långa naglar som likgiltigt satt och tuggade tuggummi i kassan. Antagligen är dom där one size fits all-kläderna designade på ett sådant sätt att alla kassörkskor ska oattraktiva ut, lite som livsmedelsbutikens burka, haha!

    Nåväl, det stoppade inte mig iaf.
    fan vad jag pladdrar, vi ses ikväll

    SvaraRadera
  6. Anonym12:28 em

    Min käre make, fd butiksbiträde och butikskassör, skickade hem ett sms igår när han läst krönikan: 'Äntligen en som förstår oss!'. :)

    SvaraRadera
  7. Anonym12:53 em

    Det hade legat en del i detta om kunden betalt i kassan för en vara han eller hon valt att köpa och är missnöjd med.

    Men City är en gratistidning som man tar i ett tidningsställ, eller låter bli att ta, så jämförelsen haltar imo.

    SvaraRadera
  8. Hehehe...tack för fler roliga kommentarer.

    Alltså, marknaden borde fungera som så att de "uprörda kunderna" drar till en anan butik alternativt att dålig personal får kicken.

    Jag fattar verkligen inte hur folk på allvar kan bli griniga! Björn, hälsa sambon :o)

    SvaraRadera
  9. *maken!

    Fan, det är fortfarande udda imina ögon att folk faktiskt kan vara gifta :o)

    SvaraRadera
  10. Anonym1:59 em

    LOL.
    Låter ungefär som en idiot som kom in när vi sålde DVD filmer med en skiva som varit plomberad. Vi sålde enbart plomberade skivor.
    Först hävdade han att den inte var plomberad. Sen påståd han att vi orsakat repan i skivan.

    Roliga kom när jag frågade varför det låg en ca 1cm lång kycklingbit och ett riskorn i fodralet. Hans förklaring var att det var vi som hade ätit det. Synd bara att jag var vegeterian vid tillfället.

    Ett par veckor senare kom idioten tillbaka med en kamera märkt SVT och ställde sig och skulle filma oss hade han fått för sig. Roliga var att bandet i kameran inte rullade. Så vi slängde ut honom och bad väktarna att kasta ut killen från köpcentrat.

    Min poäng är: Kunden har INTE alltid rätt och det har fan inte läsarna heller.

    SvaraRadera
  11. LooooLLL :p

    Vilket miffo. Min värsta var en tant som alltid klagade på att Medmera tidningen stod på ett ställe där även människor utan kort (som är gratis) kunde ta dem gratis.

    SvaraRadera
  12. Anonym4:51 em

    Det roliga är inte att kunderna kräver assistans och service när de handlar halvfabrikat i bland drive thru-livsmedel utan att de fortsätter vara irriterade och förnärmade när de kommer hem och berättar för sin familj och vänner hur "illa behandlade" de har blivit på Lidl.

    SvaraRadera
  13. Jakob, folk är bobbies. Allihop.

    Matbutikerna borde diskriminera dem mer.

    SvaraRadera
  14. Anonym6:18 em

    Mobberska. skutta iväg till din smarta studiecirkel hörru. ja måste tvätta.... lycka till. Hoppas du blir stenad (i ordets osofta bemärkelse)!

    SvaraRadera
  15. Jaha. Jo, för dina hattar stinker. Tvätta på du.

    *inte alls bitter...nä, nä*

    SvaraRadera
  16. Anonym7:36 em

    Ja, det här var ju en av Sakines märkligare krönikor som jag läst. Inget ont om dig gumman, men nog torde det vara självklart för alla som har läst den att du gör dig bättre på ett annat arbete än ett service-dito. Människor kommer alltid att vara gnälliga för typ det mesta, och om man väljer att jobba med människor kan det nog vara bra att acceptera den sidan om man vill behålla sitt eget goda humör :o)

    SvaraRadera
  17. Gumman? Jag?

    Inte heller är jag kassörska längre (bra va!!!) ;o)

    SvaraRadera
  18. Anonym9:13 fm

    Sakine: Om man läser din blogg flitigt uppfattas du som den största gnällspiken Saki. Jag vet inte hur många inlägg jag läst där det är synd om dig för att folk reagerar på dina krönikor. Oavsett om det är turkar eller ICA-handlare. Gnäll gnäll gnäll...

    Skriver man krönikor får man inte vara som en glasvas.

    SvaraRadera
  19. Sia, du om någon borde väl fatta att jag tycker att det är HUMOR snarare än "gnäll"? Jag älskar ju dessa miffiga mejl.

    Har fått 99 % "positiva" reaktioner på den sista texten, ändå väljer jag att blogga med den mest negativa.

    Delar du intemin humor är det ju ingen som tvingar dig. Pöss!

    SvaraRadera
  20. Anonym9:49 fm

    du om någon borde väl fatta

    Mer gnäll.... gnäll gnäll gnäll!!

    SvaraRadera